Inget projekt ligger för långt bort från oss! Vi bygger vidare på erfarenheter och tillsammans med butiksnäringen i Norden. Då vi fortsätter att lägga grunden för ytterligare fler bra affärer.
Nedan följer listade storbutiker på orter i Sverige och Norge där LIDGOLW har haft full entreprenad sedan 2007.
Butikreferenser
Nedan följer listade storbutiker på orter i Sverige och Norge där LIDGOLW har haft full entreprenad sedan 2006.
Golv i bruk
Golvtypen var dominerande för alla keramiska beläggningar fram till 1950- talet. Den används numera för golv som utsätts för måttliga temperatur- och fuktvariationer och på betongunderlag där inga eller obetydliga kvarvarande krympnings- och långtidsdeformationer kan väntas. Exempel på underlag är gamla betongbjälklag, mindre golvytor och betonggolv på mark, äldre än ca sex månader. Golvunderlaget ska hållas fuktigt i två dygn före läggning. Lättflytande slamma av cement och vatten borstas in i underlaget omedelbart innan bruket läggs ut. Cementbruk blandas till jordfuktig konsistens, med VCT (vatten/cementtal) 0,36–0,4, och breds ut över ytan i ett jämntjockt lager, 40–50 mm. För cementbruk och -slamma rekommenderas lågalkalicement för att undvika risken för kemiska reaktioner som kan ge utfällningar. Ballastens korngraderering för brukstjocklek 50 mm ska ligga så nära den övre kurvan som möjligt. Vid tjocklekar över 50 mm ska bruket bredas ut i två skikt i omedelbar följd med komprimering av varje skikt för sig. Komprimering sker med skyffel, trampning eller efter plattläggning genom nedbankning med gummiklubba. Bruket ska ha en minsta medeltryckhållfasthet på 15 MPa. På hårt belastade golv, t.ex. med trafiklast på mer än 6 kN per hjul ska brukets medeltryckhåll- fasthet vara minst 20 MPa. Komprimering med särskilt vibrationsverktyg krävs normalt för att uppnå sådana värden. Innan plattorna läggs i det komprimerade bruket ska cementslamma bredas ut på bruksytan. För tätsintrade keramiska plattor (vattenabsorption E 0,5 %), exempelvis plattor av porslinskvalité, så kallad granitkeramik, ska cements- lamman vara anpassad genom att vidhäftningsförbättrande plastdispersion tillsatts. Cementbunden tunnskiktsfästmassa, modifierad med polymerer för förbättrad vidhäftning och deformationsförmåga, kan användas som alternativ till slamma. Över dilatationsfogar i byggstommen ska rörelsefogar utföras ner till under- laget. Fogen bottnas till underlagt med cellplast eller liknande upp till plattornas underkant och fylls med fogmassa anpassad till blivande påverk- ningar av trafikbelastning, kemikalier och temperaturvariationer. Vid större trafiklast än 6 kN per hjul bör rörelsefogen kantförstärkas med lämplig stålprofil.
Golv i fästmassa
Golvtypen används på golv där väsentliga deformationer på grund av krympning och nedböjning och/eller påverkan av stora fukt- och temperatur- variationer kan väntas. Exempel på användningsområden är golv i industrins produktionslokaler, storkök och liknande. Principen är att betongunderlag och läggningsbruk med plattskikt är åtskilda. De spänningar som kan uppstå på grund av deformationer i byggstommen överförs inte till plattskiktet. Flytande golvkonstruktion är vanlig på fuktpåverkade golv där en membran- isolering ingår i konstruktionen. På avjämnad betongyta, alternativt pågjutning av finsats läggs vanligen traditionell membranisolering av asfalttyp. På isoleringen läggs ett glidskikt av ett lag 0,1 mm plastfolie. I torra utrymmen läggs folien direkt på avjämnad betong. Cementbruk blandas till jordfuktig konsistens, med VCT (vatten/cementtal) 0,36–0,4, och breds ut över ytan i ett jämntjockt lager med min. tjocklek 50 mm. Ballastens korngraderering för brukstjocklek 50 mm ska ligga så nära den övre kurvan som möjligt.
Vid tjocklekar över 50 mm ska bruket bredas ut i två skikt i omedelbar följd med komprimering av varje skikt för sig. Komprimering sker med skyffel, trampning eller efter plattläggning genom nedbankning med gummiklubba. Komprimeringen är av speciellt stor betydelse eftersom konstruktionen delvis kan betraktas som självbärande. Bruket skall ha en minsta medeltryckhållfasthet på 15 MPa. På hårt belastade golv, t.ex. med trafiklast på mer än 6 kN per hjul skall brukets medeltryck- hållfasthet vara minst 20 MPa. Komprimering med särskilt vibrationsverktyg krävs normalt för att uppnå sådana värden. Innan plattorna läggs i det komprimerade bruket ska cementslamma bredas ut på bruksytan. För cementbruk och -slamma rekommenderas lågalkalicement för att undvika risken för kemiska reaktioner som kan ge utfällningar. För tätsintrade keramiska plattor (vattenabsorption E 0,5 %), exempelvis så kallad granitkeramik, ska cementslamman vara anpassad genom att vidhäftningsförbättrande plastdispersion tillsatts. Cementbaserad tunnskiktsfäst- massa, modifierad med polymerer för förbättrad vidhäftning och deformationsförmåga, kan användas som alternativ till slamma.
Golvet indelas i jämnstora fält om 40–50 m2 med så kvadratisk form som möjligt. Fälten åtskiljs med rörelsefogar, bredd 10–15 mm. Längs väggar, kring pelare, fundament, golvavlopp, genomföringar och kring andra byggnadsdelar som står i direkt förbindelse med byggstommen utförs också rörelsefogar. Fogen bottnas till glidskiktet med cellplast eller liknande upp till plattornas underkant och fylls med fogmassa anpassad till blivande påverkningar av trafikbelastning, kemikalier och temperaturvariationer. Vid större trafiklast än 6kN per hjul bör rörelsefogen kantförstärkas med lämplig stålprofil. Vid större trafiklast än 10 kN per hjul ska brukskiktet armeras. Armering dimensioneras med hänsyn till aktuella trafiklaster, brukstjocklek och underlagets eftergivlighet. Rådgör med plattillverkaren om lämplig armering. Över dilatationsfogar i byggstommen ska rörelsefogar utföras ner till under- laget. Fogen bottnas till underlagt med cellplast eller liknande upp till plattornas underkant och fylls med fogmassa anpassad till blivande påverk- ningar av trafikbelastning, kemikalier och temperaturvariationer. Vid större trafiklast än 6 kN per hjul bör rörelsefogen kantförstärkas med lämplig stålprofil.
Burlöv
Helsingborg
Karlskoga
Karlskoga
Kristinehamn
Kungsängen
Landskrona
Stockholm-Västberga
Strängnäs
Varberg
Borås
Eskilstuna
Gävle
Hässleholm
Jönköping
Karlskrona
Ljungby
Nyköping
Stockholm-Gustavsberg
Sundsvall
Trelleborg
Trollhättan
Uddevalla
Uppsala-Boländerna
Uppsala-Gränby
Västerås
Växjö
Örebro
Falköping
Katrineholm
Kramfors
Linköping
Ludvika
Malmö
Mjölby
Nyköping
Oskarshamn
Skövde
Stockholm-Danderyd
Stockholm-Sundbyberg
Stokholm-Åkersberga
Torsby
Västerås
Älvängen
Östhammar
Alingsås
Angered
Gustavsberg
Karlskoga
Katrineholm
Kungsbacka
Köping
Mora
Sundsvall
Västervik
Västerås
Västerås
Östersund
Askersund
Göteborg-Hisingsbacka
Göteborg-Kallebäck
Halmstad
Helsingborg
Herrljunga
Jönköping
Katrineholm
Lidköping
Lilla Edet
Oskarshamn
Skövde
Uddevalla
Värnamo
Älvängen
Örebro
Eslöv
Gottsunda
Göteborg-Tuve
Göteborg-Wieselgrensplatsen
Helsingborg
Lidingö
Lidköping
Malmö-Limhamn
Sandviken
Staffanstorp
Stenungsund
Stockholm-Arninge
Stockholm-Heron City
Stockholm-Älvsjö
Trelleborg
Umeå
Uppsala
Vara
Avesta
Eskilstuna
Fristad
Höganäs
Hönö
Karlshamn
Nora
Skärhamn
Söderköping
Tomelilla
Umeå
Vimmerby
Värnamo
Ängelholm
Örkelljunga
Enköping
Eskilstuna
Eskilstuna
Falkenberg
Frölunda
Göteborg
Göteborg
Hallsberg
Helsingborg
Kristianstad
Kungsbacka
Ljungby
Lund
Malmö
Malmö
Malmö Caroli
Mölndal
Stockholm-Bålsta
Stockholm-Flemingsberg
Stockholm-Hallunda
Stockholm-Haninge
Stockholm-Järfälla
Stockholm-Skärholmen
Stockholm-Sollentuna
Stockholm-Östermalm
Uppsala
Växjö
Ystad
Åstorp
Järvsö
Alingsås
Mörbylånga
Borås
Gottsunda
Grästorp
Göteborg-Hovås-Kannebäck
Karlshamn
Karlskog-Degerfors
Karlskoga
Kungälv
Mjällby
Skärhamn
Växjö
Örebro
Örebro
Lidköping
Blomstermåla
Ed
Ekerö
Hammarby
Högsby
Lidköping
Motala
Norrtälje
Oskarshamn
Stuvsta
Tanumshede
Trelleborg
Trollhättan
Värnamo
Göteborg
Göteborg-Frölunda
Göteborg-Guldheden
Kullavik
Malmö
Stockholm-Hässelby
Sundbyberg
Växjö
Arvika
Strömstad
Töcksfors
Töcksfors
Leira
Oslo
Oslo-Vettre Torg
Sande
Skara
Kongsberg
Oslo-Bekkestua
Borås
GöteborgKållered
Hemavan
Kungsbacka
Skövde
Vänersborg
Stockholm-Vällingby
Charlottenberg
Strömstad
Töcksfors
Borås
Borås
Bromma
Burlöv
Eskilstuna
Gävle
Göteborg-Askim
Göteborg-Kållered
Halmstad
Helsingborg
Jönköping
Kungens Kurva
Luleå
Lund
Malmö-St Bernstorp
Mora
Moss
Norrköping
Norrtälje
Nyköping
Oslo-Lörenskog
Skellefteå
Stockholm-Haninge
Stockholm-Häggvik
Stockholm-Järfälla
Sundsvall
Trollhättan
Uddevalla
Umeå
Uppsala
Varberg
Visby
Västervik
Växjö
Örebro
Östersund
Bergen-Oasen
Bergen-Oasen
Bodö
Fredrikstad
Gjövik
Jessheim
Kristiansand
Kristiansund
Larvik
Mjöndalen
Mo I Rana
Oslo
Oslo-Ski
Sandefjord
Skien
Steinkjer
Steinkjer
Trondheim
Trondheim
Ålesund
Gävle
Lidköping
Stockholm-Åkersberga
Uppsala
Falkenberg
Gävle
Karlskrona
Malmö
Stockholm-Bromma
Stockholm-Nacka
Sundsvall
Alingsås
Borlänge
Gävle
Halmstad
Jönköping
Karlshamn
Karlskoga
Katrineholm
Ludvika
Malmö
Mora
Norrköping
Stockholm-Arninge
Säffle
Trollhättan
Valbo
Västervik
Örebro
Alingsås
Borlänge
Halmstad
Helsingborg
Kolding
Nordby
Stockholm-Kungens Kurva
Sundsvall
Valbo
Västerås
Östersund
Borås
Alingsås
Lidköping
Lund
Halmstad
Trollhättan
Norrtälje
Esilstuna
Eskilstuna
Göteborg
Halmstad
Jönköping
Västerås
Alingsås
Oskarshamn
Oskarshamn
Stockholm-Kungens Kurva
Stockholm-Södertälje
Mora
Norrtälje
Oskarshamn
LIDGOLW på Instagram #lidgolw